I den här kampanjen finns det ingen ond eller god grupp utan det handlar mer om perspektiv, vilka individer som finns där och hur de väljer att bemöta dig.

Nyfiken karaktärer från kampanjen och/eller söker inspiration? Besök karaktärsgalleriet 

Ursprung
När du anmäler dig till lajvet kan du välja mellan 4 olika ursprung. Medborgare, (civil eller militär), Fria syskonen, Everness, Utomstående.
För just AL6 kommer ursprunget vara av mindre betydelse. 

Följe
Sen första AL har följen skapats på spelares initiativ "Fria syskonen", "Chop chop", "JJ handel & Grunkor", "Dunkarn's besättning" ett roligt initiativ!

Är ni några som vill starta ett eget följe (max 5 pers. om ej dispens gets) har ni friheten att skapa och utvecklar egen kultur. Vad blir eran "grej"? Kanske väljer ni att vara diskreta och smälter in i mängden eller också skapar en ögonstickande stil i skarp neon och stora pälsar, har egen loggo och hejaramsa. Är det demokratiskt eller diktatoriskt, goda eller onda och framförallt... Vad sysslar ni med officiellt och vad gör ni... egentligen? Låt kreativiteten flöda och ha kul!

Ett följe kan bildas oavsett karaktärernas ursprung och rekrytering av medlemmar kan ske både in och/eller off och ni bestämmer själva vem som är ledare och vilka som får tillhöra gruppen.

Ledaren blir gruppens kontaktperson och tar kontakt med arrangör för att skapa följet.


Medborgare - Civil

Bland oss finns en stor variation, bofasta eller kringresande, laglydiga, lurendrejare eller grovt kriminella (men ännu inte fängslade). De av oss som stödjer systemet och de som förkastar det totalt. Vad vi i alla fall har gemensamt är att vi har zon-id vilket ger oss privilegier som friheten att bo och arbeta var vi vill, skyddas av lagar och militär, har fri sjukvård mm. Vi bestämmer själv vem eller vilka som är våra ledare.

Vill du vara lite mer värd än andra?
- Håll hårt i ditt zon-id och gör vad du vill (så länge du i alla fall utåt följer lagarna)

Att spela medborgare på AL 6:
På AL6 är du inte i en zonansluten by vilket innebär att vissa av rättigheterna men också skyldigheter begränsas. Läs mer > 


Medborgare - Militär/SHF

Det nya samhället hade inte kunnat finnas utan skydd av sina välutbildade modiga soldater. Vi är överlägsna då det kommer till logistik, strid, strategier, sjukvård och kommunikation. Folk bör tänka efter mer än en gång innan de väljer att bråka med oss.

Kan du lyda order, har kämparanda och inte är rädd att ta i, bli en av oss.
- Låt dig rekryteras till militär!

Att spela militär på AL 6:
Borgmästaren i Tällberg har beslutat att utposten (platsen för AL6) för stunden kostar mer än den smakar och har valt att inte sända militärer dit. Framröstat av lajvare i denna grupp blev att militärerna nu är här på frivillig bas och då ni inte är där och representerar militären så är det fritt fram att göra era egna val. Läs mer >

OBS! I och med att militären detta lajv inte representerar organisationen så förespråkas det att mindre tung militärutrustning och vapenarsenal.


Fria Syskonen

Är du en rebell, önskar sätta militären på plats, beredd att kämpa för det som enligt dig leder till "the greater good"? Kan hända att du är en småtjuv, brutal hantlangare, slug finanshaj eller något annat spännande, hos oss finns en plats för de flesta.

Bemöt dina fränder som nära syskon, visa på lojalitet och bli en del av något större!
- Strid för våra (dina) rättigheter, bli en del av Fria syskonen!

Att spela Fria syskon på AL 6:
Årets lajv kommer att utspela sig på en laglös plats vilket ger extra spelrum för gruppen att sprida sin ideologi. Sen att en från Fria syskonen nu är ledare över byn borde väl bara innebära fördelar, eller? Här finns möjligheter för spännande spel, gäller bara att, som alltid annars, att våga ta för sig. Läs mer >


Everness

Flitiga återbrukare med rikt kulturspel och stark gemenskap. Vårt gäng kan beskrivas som en enda stor (stökig) familj. Vi kan såklart bråka men ställer upp för varandra när det verkligen gäller. Lite stuket "ingen har rätt att slå mina syskon - förutom jag". Genom gott samspel har vi nått något många andra saknar i dessa tider, fritid! Extratiden gör att vi kan ha tävlingar, kampträning, tid för hantverk eller fixa en lite mer kreativ utstyrsel. I vårat gäng är det sällan tråkigt!

Vill du också ha mer utav livet än att bara överleva?
- Ansök om provmedlemskap hos Everness

Att spela Everness på AL 6:
Everness lär smälta in bland alla men på grund av sin starka gruppkänsla har möjlighet att skapa och ta del av internt spel som grupp, Läs mer >


Utomstående

Saknar grupptillhörighet och zon-id? Oavsett om vi är nomader eller lever i (ej zon anslutna) byar så har vi inga regler att rätta oss efter utan gör som vi vill. Det största problemet är att ingen har skyldighet att hjälpa oss om det blir brist på mat, vårt beskydd får vi hyra in själva och de av oss som lever mer ensamt tenderar bli extra lätta offer för mindre ärliga typer i skogen, om du nu inte är en av dom då...

- Saknar id? Ja då är du en av "oss" helt enkelt. Lev med det.

Att spela utomstående på AL 6:
Ger inget speciellt. De som spelat en karaktär som är utomstående kan fortsätta vara det. För ny karaktär, kontakta arrangör. Läs mer >


Läst igenom men fortfarande är osäker på vilken grupp du vill spela ifrån/hör till eller har andra frågor, hör av dig. Vi välkomnar även om du är flexibel och kan tänka dig spela från den grupp som behöver fler spelare. 

SLP - Arrangörsstyrd roll
En SLP är en tillfällig karaktär som kommer in, gör sin "scen" och sen lämnar. Dessa roller är till för att bidra med lite "extra" till lajvspelet. Karaktären görs av eller tillsammans med arrangör. Man kan när som helst själv föreslå karaktär/scen och få hjälp med genomförandet.

Vid anmälan till lajvet kan du fylla i intresse för att spela SLP och då är chansen större att vi kontaktar dig med förslag på passande karaktär. Efter scenen går du tillbaka till din ordinarie karaktär igen.

Har du inte möjlighet att vara med på hela lajvet men tycker de vore kul att göra ett litet gästspel som en SLP behöver du inte anmäla dig till lajvet utan kontakta arrangör så sköter vi detaljerna.

Okej, rättelse från citatet tidigare om att det inte finns gruppering för "ond eller goda grupper", Rambos är ett undantag, dessa är aldrig att lita på... 

Rambos
Du känner igen dessa på deras karaktäristiska röda bandanas. Dessa är SLP roller styrs lite annorlunda än vanliga. När än du som spelare tycker det behövs lite mer action men känner att din egen karaktär inte passar för dina vilda idéer så kan du gå till off-området och göra dig en tillfällig Rambokaraktär som kommer in och "lever rövare" ett tag.

På off-området finns ett dokument med vilka regler som gäller för att spela Rambos samt utlåningskläder och röda band. Är det inga band på plats så är det antingen tillräckligt många som spelar Rambos för stunden eller att arr valt att tillfälligt pausa dem.