I den här kampanjen finns det ingen ond eller god grupp de handlar väl egentligen mer om vilken sida var och en väljer att visa utåt, och inför vem

Inför varje lajv väljer du mellan att spela samma roll som tidigare eller testa på en helt ny karaktär i en annan grupp om så önskas. Så länge din gamla roll inte har dött så är det möjligt att återgå till att spela den en annan gång.

Nyfiken på vilka karaktärer de finns i kampanjen och/eller söker inspiration?

Önskar bära airsoft vapen?
Alla deltagare oavsett vald grupp, får bära airsoftvapen (under 18 se mer info här) . Lajvet står för ammunition och utdelning av dessa. Till AL5 är det just nu ingen premiering där någon grupptillhörighet ger dig mer/mindre ammo.

Boffervapen
Alla grupper har rätt att bära godkända boffervapen enl. regelsidan.

De olika grupptillhörigheterna
Valbara grupper kan variera mellan de olika lajven.

Sjukvårdare
Skicka förfrågan över mail om du är intresserad av att ha en sjukvårdskunnig karaktär, detta kan vara antingen en renodlad läkare eller någon som har ett annat huvudsyfte men kan första hjälpen.

After Light 5 - Grupper och indelningar
Årets lajv utspelar sig på utposten som nu har delats upp i två läger, din karaktärs ursprung/grupp (medborgare/militär/Fria syskonen/Everness/utomstående) är numera mindre viktigt och fokus ligger nu istället på vilken sida du stödjer - neutral är inte längre en valmöjlighet.

På anmälningspunkten av "lojalitet till vilken sida" kommer du kunna välja på skala mellan 1-5 där 1 betyder ena sidan, 5 den andra sidan och 2-4 är flexibel i olika mån. Vi som arrangörer önskar få en balans i antal mellan de två olika grupperna så om du är flexibel vänligen välj 2-4 så fördelar vi din karaktär till den sida som behöver fler.

Ps. lojalitet får ändras under spelets gång.

Interna gäng
Sen första AL så har små följen skapats på spelares initiativ t.ex. "Fria syskonen", "Chop chop", "JJ handel & Grunkor" ett roligt initiativ som vi arrangörer stödjer.

Är ni några som vill starta ett eget följe så väljer ni själva vem som ska vara ledaren, varje gäng ansvarar för att skapa och utveckla sin egen kultur. Vad blir eran "grej"? Kanske väljer ni att vara diskreta och smälter in i mängden eller också skapar en ögonstickande stil i skarp neon och stora pälsar, har egen loggo och hejaramsa. Är det demokratiskt eller diktatoriskt, goda eller onda och framförallt... Vad sysslar ni med officiellt och vad gör ni... egentligen? Låt kreativiteten flöda och ha kul!
Rekrytering av medlemmar kan ske både in och/eller off.

Begränsning är max 5 personer i följet om ej arrangörerna gett godkännande till undantag.

Medborgare - Civil

Bland oss finns en stor variation, vissa bofasta andra kringresande, vissa är väldigt laglydiga medan andra är rena lurendrejare och det finns även de som är rent utav grovt kriminella (men ännu inte fängslade). Vad vi däremot har gemensamt är att vi har zon-id vilket ger oss privilegier som friheten att bo och arbeta var vi vill, skyddas av lagar och militär, har fri sjukvård mm. Vi bestämmer själv vem eller vilka som är våra ledare.
Låter det som att denna mångsidiga grupp är något som passar in på dig

- Håll hårt i ditt zon-id och gör vad du vill (så länge du i alla fall utåt följer lagarna)

Att spela medborgare på AL 5:
Att du råkar ha ett ID-kort gör dig inte till en enspårig lämmel (f.ö. en myt att lämlar ej tänker utan bara följer mängden om så ner för dödliga klippor) som tycker på ett visst sett eller har lojalitet till ett visst system. Fördelen med ID är rätten att bosätta dig vart du vill, lättare att få sjukvård etc. vilket är bekvämt även här på lajvet. Nu under AL5 är du dessutom inte i en zonansluten by vilket innebär att det typ inte finns några regler som helst att förhålla sig till (eller skyddas av), njut av friheten och lev. rövare om du så vill! 

Klicka här för att läsa mer 


Medborgare - Militär/SHF

Det nya samhället hade inte kunnat finnas utan skydd av sina välutbildade modiga soldater. Vi är överlägsna då det kommer till logistik, strid, strategier, sjukvård och kommunikation. Folk bör tänka efter mer än en gång innan de väljer att bråka med oss.
Kan du lyda order, har kämparanda och inte är rädd att ta i, bli en av oss.

- Låt dig rekryteras till militär!

Att spela militär på AL 5:
Borgmästaren i Tällberg har beslutat att utposten (platsen för AL5) för stunden kostar mer än den smakar och kommer därmed inte vilja sända militärer dit. Vad militärernas roll blir för detta lajv har röstat fram bland deltagare som visat intresse att spela militärer detta år. Detta var alternativet som vann:

Volontärer Militären vägrar skicka militärt bistånd till utposten, trotts att det finns medborgare och viktiga handelsvägar där. Detta står ni bara inte ut med, utan ni tar permission och åker dit för att försöka hitta en lösning på de interna konflikterna. Här kommer ni ha mer frihet angående vilka ni hänger med och vad ni gör på lajvet, då ni inte är där och representerar militären.

OBS! I och med att militären denna gång inte representerar organisationen så förespråkas det att ni inte tar med militärkläder eller för tunga vapenarsenal.

Klicka här för att läsa mer


Fria Syskonen

Är du en rebell, önskar sätta militären på plats, beredd att kämpa för det som enligt dig leder till "the greater good"? Kan hända att du är en småtjuv, brutal hantlangare, slug finanshaj eller något annat spännande, hos oss finns en plats för de flesta.
Bemöt dina fränder som nära syskon, visa på lojalitet och bli en del av något större!

- Strid för våra (dina) rättigheter, bli en del av Fria syskonen!

Att spela Fria syskon på AL 5:
Årets lajv kommer att utspela sig på en laglös plats vilket ger kommer ge extra spelrum för gruppen. Här finns möjlighet att vara med och driva den egna ideologin, rekrytera medlemmar och sympatisörer. Beroende på hur många som anmäler sig till Fria syskonen och hur spelet under lajvet kommer att utveckla sig så finns kanske möjligheten för gänget att få fotfäste i utposten som kan bli deras nya fristad. Här finns stora möjligheter för spännande spel, gäller bara att (som alltid annars) våga ta för sig. 

Klicka här för att läsa mer


Everness

Flitiga återbrukare med rikt kulturspel och stark gemenskap. Vårt gäng kan beskrivas som en enda stor (stökig) familj. Vi bråkar ibland men ställer upp för varandra när det verkligen gäller. Lite stuket "ingen har rätt att slå mina syskon - förutom jag". Genom gott samspel har vi nått något många andra saknar i dessa tider, fritid! Extratiden gör att vi kan ha tävlingar, kampträning, tid för hantverk eller fixa en lite mer kreativ utstyrsel. I vårat gäng är det sällan tråkigt!

Vill du också ha mer utav livet än att bara överleva?
- Ansök om provmedlemskap hos Everness

Att spela Everness på AL 5:

Som alla andra grupper i lajvet så spelar ursprunget mindre roll just nu och här är Everness lite av ett wildcard, om alla i gänget står på samma sida i denna stora konflikt kommer de gynnas av sin redan starka sammanhållning, om de däremot blir splittrade kan det ge ett mer komplicerat spel. 

Klicka här för att läsa mer 


Utomstående

Saknar grupptillhörighet och zon-id? Oavsett om vi är nomader eller lever i (ej zon anslutna) byar så har vi inga regler att rätta oss efter utan gör som vi vill. Det största problemet är att ingen har skyldighet att hjälpa oss om det blir brist på mat, vårt beskydd får vi hyra in själva och de av oss som lever mer ensamt tenderar bli extra lätta offer för mindre ärliga typer i skogen, om du nu inte är en av dom då...

- Saknar id? Ja då är du en av "oss" helt enkelt. Lev med det.

Att spela utomstående på AL 5:
Kommer ge samma spel som för vilken annan grupp som helst.
De som spelat en karaktär som är utomstående får fortsätta inom denna grupp. För nya karaktärer, kontakta arrangör. 

Klicka här för att läsa mer 


Läst igenom men fortfarande är osäker på vilken grupp du vill spela ifrån/hör till eller har andra frågor, hör av dig. Vi välkomnar även om du är flexibel och kan tänka dig spela från den grupp som behöver fler spelare. 

Okej, rättelse från citatet tidigare om att det inte finns gruppering för "ond eller goda grupper", Rambos är ett undantag, dessa är aldrig att lita på... 

Rambos är ett exempel på SLP ("arrangörsstyrd") roll, såna som inte spelas hela tiden utan bara tillfälliga karaktärer som "hoppar in i spelet, gör sin grej och sen lämnar". En spelare kan komma in på lajvet under en kortare stund bara för att spela denna alt. vara en spelare som under lajvet spelar sin huvudkaraktär men tillfälligt hoppar in som en SLP.

Intresserad?
Då du anmäler dig till lajvet kan du anmäla att du öppen för att spela en sån roll (ej nödvändigtvis en "Rambo" utan det kan dyka upp alla möjliga karaktär) och då är det större odds att arrangör/ansvarig funktionär, om de hittat något de behöver och tror du passat att spela kommer med förslag på en roll till dig, därefter har du rätt att acceptera eller neka den. Dessa roller är till för att bidra med lite "extra" till lajvspelet och karaktären görs av eller i samband med arrangör, du kan även själv föreslå en tillfällig karaktär du hade velat spela.

Rambos
Denna SLP-grupp dök för första gången upp på AL3 och möjligen här för att stanna. Dessa SLP roller styrs lite annorlunda än vanliga. Skulle du som spelare tycka att det behövs lite mer action, slänga in lite mer ondska men att din karaktär inte kan "dra igång något" så kan du gå till off-området och då göra dig en tillfällig Rambokaraktär som kommer in och "lever rövare" ett tag.

På off-området kommer det finnas ett dokument med vilka regler som gäller för Rambos samt så finns det röda band att låna. Är det inga band på plats så är det antingen tillräckligt många som spelar Rambos just då eller att arrangörerna valt att tillfälligt pausa dem.