I den här kampanjen finns det ingen ond eller god grupp de handlar väl egentligen mer om vilken sida var och en väljer att visa utåt, och inför vem

Inför varje lajv väljer du mellan att spela samma roll som tidigare eller testa på en helt ny karaktär i en annan grupp om så önskas. Så länge din gamla roll inte har dött så är det möjligt att återgå till att spela den en annan gång.


Nyfiken på vilka karaktärer de finns i kampanjen och/eller söker inspiration?
Besök vårt nyskapade karaktärsgalleri

Önskar bära airsoft vapen?
Alla deltagare oavsett vald grupp, får bära airsoftvapen (under 18 se mer info här) . Ammunition kommer fördelas av arr. Önskar du delta i fler airsoft strider (och ha mer ammunition) rekommenderas spela Militär eller Fria Syskon.

Boffervapen
Alla grupper har rätt att bära godkända boffervapen enl. regelsidan.

De olika grupptillhörigheterna
Valbara grupper kan variera mellan de olika lajven.

Sjukvårdare
Vi har nu tillräckligt många som spelar sjukvårdare till detta lajv

Interna gäng inom medborgarna
Sen första AL så har små gäng skapats på spelares initiativ (dessa gäng kommer att finnas kvar) och nu kommer detta på test bli ett officiellt (och valfritt) spelkoncept för er som väljer att spela medborgare.

Den eller de som vill kommer nu kunna skapa sitt eget gäng och därefter in och/eller off rekrytera folk. Varje gäng ansvarar för att skapa och utveckla sin egen kultur. Vad blir eran "grej"? Kanske väljer ni att vara diskreta och smälter in i mängden eller också skapar en ögonstickande stil i skarp neon och stora pälsar, har egen loggo och hejaramsa. Är det demokratiskt eller diktatoriskt, goda eller onda och framförallt... Vad sysslar ni med officiellt och vad gör ni... egentligen? Låt kreativiteten flöda och ha kul!

En gängmedlem ansvarar för att lyda sin ledare (även om denne så ger order att skada någon vän) och en gängledare ansvarar för att lyda byns ledare och fördela orders till sina underordnade. Det är även till ledarens intresse att få byns ledare att favorisera gruppen då det kan ge... fördelar.
Vill du och dina vänner skapa ett eget gäng, skicka ett mail för att få mer info. 

Elitgruppen
Genom att ställa in sig hos byns ledare kan man med hårt arbete, en nypa tur och inte sällan en hel del taktiskt fulspel, få en placering i hens personliga elitgrupp. Gruppen finns bland annat som vakter för att hålla ordning i byn. De har stor immunitet och kan därmed komma undan med det mesta, vilket gör det fritt fram att leka grymma "poliser" som sätter sina egna regler och riktlinjer och med den mängd maktmissbruk som de finner lämpligt. Sen inte sagt att dessa inte kan råka ut för "tragiska olyckor" eller annat som mindre nöjda fans hade kunnat ha medverkan i...

I denna grupp finns de begränsat antal platser (det kan även ske rekryteringar in-lajv). Om du tycker detta låter som något för dig, tveka inte utan kontakta oss

Medborgare - Civil

Bland oss finns en stor variation, vissa bofasta andra kringresande, vissa är väldigt laglydiga medan andra är rena lurendrejare och det finns även de som är rent utav grovt kriminella (men ännu inte fängslade!). Vad vi däremot har gemensamt är att vi har zon-id vilket ger oss privilegier som friheten att bo och arbeta var vi vill, skyddas av lagar och militär, har fri sjukvård mm. Vi bestämmer själv vem eller vilka som är våra ledare. 

Låter det som att denna mångsidiga grupp är något som passar in på dig
- Håll hårt i ditt zon-id och gör vad du vill (så länge du följer lagarna)

Klicka här för att läsa mer 

Att spela medborgare på AL 4:
Årets lajv har fokus på medborgarna och deras liv. Som medborgare kommer ni vara den största gruppen vilket ger en viss makt.. som gärna får missbrukas med att ni lägger extra vikt i spelet på grupptryck och sammanhållning. Vidare uppmuntras det starkt att spela extra fientligt mot de som ni (in) sett bär på siffertatuering (i alla fall då andra ser/hör) för att inte riskera bli sedd som en sympatisör till en grovt kriminell och själv riskera svåra straff.


Medborgare - Militär/SHF

Det nya samhället hade inte kunnat finnas utan skydd av sina välutbildade modiga soldater. Vi är överlägsna då det kommer till logistik, strid, strategier, sjukvård och kommunikation. Folk bör tänka efter mer än en gång innan de väljer att bråka med oss.

Kan du lyda order, har kämparanda och inte är rädd att ta i, bli en av oss.
- Låt dig rekryteras till militär!

Klicka här för att läsa mer

Att spela militär på AL 4:
Militären har sina egen ledning men lyder i sin tur under byns ledare. Att spela militär på detta lajv kommer ge både civilt spel där du rör dig bland de andra medborgarna och lever ett "vanligt liv" men kommer också ha militära inslag med träning, tjänstgöring och vid yttre hot även vara beredd på strider. Interna hot tas däremot hand av civila vakter om inte byns ledare bestämmer annat.
En militär kan även vara med i ett internt "medborgargäng" så länge majoriteten av medlemmarna är civila. 


Fria Syskonen

Är du en rebell, önskar sätta militären på plats, beredd att kämpa för det som enligt dig leder till "the greater good"? Kan hända att du är en småtjuv, brutal hantlangare, slug finanshaj eller något annat spännande, hos oss finns en plats för de flesta. 

Bemöt dina fränder som nära syskon, visa på lojalitet och bli en del av något större!
- Strid för våra (dina) rättigheter, bli en del av Fria syskonen!

Klicka här för att läsa mer

Att spela Fria syskon på AL 4:
Detta lajv utspelar sig i en by där samtliga vet att de med siffertatuering är rymlingar från zonfängelser dit endast riktigt grovt kriminella kommer ifrån och ska därför dödas, brännas eller sändas tillbaka till närmsta zonfängelse. Spelar du från denna grupp (och har tatuering) på AL 4 så erbjuds ett tuffare och mer spännande spel där du inte att kunna röra sig lika fritt som alla andra utan kommer behöva förklä dig, ljuga, spela fulspel och vara beredd på såväl strid som flykt. 


Everness

Flitiga återbrukare med rikt kulturspel och stark gemenskap. Vårt gäng kan beskrivas som en enda stor (stökig) familj. Vi bråkar ibland men ställer upp för varandra när det verkligen gäller. Lite stuket "ingen har rätt att slå mina syskon - förutom jag". Genom gott samspel har vi nått något många andra saknar i dessa tider, fritid! Extratiden gör att vi kan ha tävlingar, lekar, kampträning, tid för hantverk och fixa vår kreativa utstyrsel. I vårat (ibland bokstavligen) färgstarka gäng är det sällan tråkigt!

Vill du också ha mer utav livet än att bara överleva?
- Ansök om provmedlemskap hos Everness

Klicka här för att läsa mer 

Att spela Everness på AL 4:
Everness består av ett i grunden rätt stort gäng och kan i teorin ha medlemmar som räknas som medborgare också, alltså bär ett ID kort (om än väldigt ovanligt). En del av gängets medlemmar har nu sökt sig söderut till Tällberg för att undersöka vissa saker... Sen ryktas det ju om en rejäl fest och ingen fest utan Everness! Spelar du från denna grupp kan du räkna med en stark intern gemenskap men då följer det på köpet med en viss reservation till de som inte hör till gruppen så om än man kan vara trevlig och/eller samarbeta med andra mot andra så undviker helst prata för privata saker om sig eller sitt gäng, för de har inte andra att göra med.


Utomstående

Saknar grupptillhörighet och zon-id? Oavsett om vi är nomader eller lever i (ej zon anslutna) byar så har vi inga regler att rätta oss efter utan gör som vi vill. Det största problemet är att ingen har skyldighet att hjälpa oss om det blir brist på mat, vårt beskydd får vi hyra in själva och de av oss som lever mer ensamt tenderar bli extra lätta offer för mindre ärliga typer i skogen, om du nu inte är en av dom då...

- Saknar id? Ja då är du en av "oss" helt enkelt. Lev med det.

Klicka här för att läsa mer 

Då livet i byn är i fokus så kommer AL4 ej ta emot nya utomstående utan tar endast de som spelat det från tidigare lajv. Utomstående saknar ID-kort och därmed saknar rösträtt, rätt till sjukvård från byns sjukvårdare och liknande ID-privilegier. De som spelar utomstående kan under lajvet söka tillfälligt tillstånd att vistas i byn. Rent off kommer alla kunna få detta men rent in kan det kräva lite utmaning/spel för att få det beviljat.

Spelat utomstående men vill att den karaktären ska vara/ska få ID kort och bli medborgare, maila oss.


Läst igenom men fortfarande är osäker på vilken grupp du vill spela ifrån/hör till eller har andra frågor, hör av dig. Vi välkomnar även om du är flexibel och kan tänka dig spela från den grupp som behöver fler spelare. 

Okej, rättelse från citatet tidigare om att det inte finns gruppering för "ond eller goda grupper", Rambos är ett undantag, dessa är aldrig att lita på... 

Rambos är ett exempel på SLP("arrangörsstyrd") roll, såna som inte spelas hela tiden utan bara tillfälliga karaktärer som "hoppar in i spelet, gör sin grej och sen lämnar". En spelare kan komma in på lajvet under en kortare stund bara för att spela denna alt. vara en spelare som under lajvet spelar sin huvudkaraktär men tillfälligt hoppar in som en SLP.

Intresserad?
Då du anmäler dig till lajvet kan du anmäla att du öppen för att spela en sån roll och då är det större odds att arrangörer, om de hittat något de behöver och tror du passat att spela kommer med förslag på en roll till dig(därefter har du rätt att acceptera eller neka den). Dessa roller är till för att bidra med lite "extra" till lajvspelet och karaktären görs av eller i samband med arrangör, du kan även själv föreslå en tillfällig karaktär du hade velat spela.

Rambos
Denna SLP-grupp dök för första gången upp på AL3 och möjligen här för att stanna. Dessa SLP roller styrs lite annorlunda än vanliga. Skulle du som spelare tycka att det behövs lite mer action, slänga in lite mer ondska men att din karaktär inte kan "dra igång något" så kan du gå till off-området och då göra dig en tillfällig Rambokaraktär som kommer in och "lever rövare" ett tag.

På off-området kommer det finnas ett dokument med vilka regler som gäller för Rambos samt så finns det röda band att låna. Är det inga band på plats så är det antingen tillräckligt många som spelar Rambos just då eller att arrangörerna valt att tillfälligt pausa dem.