Extra info för den som önskar vill läsa mer om:
* Målgrupp & kampanjens upplägg
* Värt våga lajva/är lajv något för mig?
* Att skapa en karaktär
* Maxa din spelupplevelse
* Länkar

- Denna sida är för nuvarande under renovering, vänligen återkom senare -

Målgrupp och kampanjens upplägg

After light riktar sig till spelare över 15år som önskar spännande rollspel i postapokalyptisk miljö. Här finns utrymme för egna initiativ och möjligheten att tillsammans med andra utforska en eller flera av kampanjens uppdrag och mysterier.

Oavsett vem du är rent privat och vilken karaktär du spelar så är du med i historien och de val som görs kan påverka mer än du tror. Med den improvisation som råder så kan varje litet drag kan i sig leda till stora genombrott i lajvets historia, vilket gör lajvet dynamiskt och intressant. 

Vi formar historien tillsammans
Historien inom kampanjen har ej en specifik given väg som alla ska följa, inte heller ett förutbestämt slut som kommer att nås oavsett vad som sker under lajvets gång. Lajvet är istället format så att valen och handlingarna som görs av dig och alla andra deltagare påverkar.

Kampanjen har ett utarbetat ramverk och koncept som inbjuder deltagare att tänka och agera själva. Som hjälp på traven finns det flera uppdrag ens roll kan ta sig an likväl som mysterier och sökandet efter så kallade "easter eggs". Saker har ofta så mycket fler förklaringar och omständigheter än man ser vid bara en första anblick. Våga ifrågasätta, våga söka fler svar, man vet aldrig i förväg vart det kan leda.

Vi arrangörer kommer inte att skapa lajvets händelser, klocka förutbestämda scener efter varandra omkring för att roa alla. Här serveras inget på silverfat utan deltagaren står själv för sin egen upplevelse. Istället för att sitta och vänta på att något ska hända så kan man klura över saker, ta initiativ, kommunicera med andra mm.


Vilja att skapa osämja mellan folk/grupper? - Plantera in något som inbjuder till detta.
Driver nyfikenheten din roll galen? - Följ efter och tjuvlyssna på folk
Önskar testa omgivningens "källkritik"? - Sprid falska rykten
Vore det spännande att spela på kidnappning/utpressning? - Leta upp ett lämpligt offer
Vill sjunga lägersånger vid elden? - Gör det och låt gärna andra stämma in
Önskar mer action? - Testa provocera en karaktär som verkar mer benägen att ge igen.

etc.

Ekonomi
Då ens ekonomiska förutsättningar inte är relevant i frågan om målgrupp så har vi satt låga utrustningskrav samt möjlighet till rabatterad/gratis lajvavgift för de som har behov av det. Maila för mer info.

Värt våga lajva?/Är det något för mig?

Låt inte detaljen att du inte gjort det tidigare stå i vägen för din chans att prova på något nytt och kanske hitta en riktigt spännande hobby! Vad du än gör finns det alltid en "första gång" där man testar sig fram medan man lär sig. Lajvcomunityn är också känd för att i överlag vara väldigt hjälpsamma, vi tar hand om varandra oavsett bakgrund och erfarenheter.

Vilka passar in till lajvhobbyn?
Inom vissa sporter delas man in i åldrar, erfarenhet och bakgrund men inom lajvhobbyn är det väldigt blandat. Lajvare är individer i olika åldrar från bebisar till pensionärer, erfarna som nybörjare, ensamstående som från storfamilj. En lajvare kan ha vilka andra hobbies som helst, kan vara student, arbetande eller långtidssjukskriven och likt alla andra ha olika sysselsättningar som undersköterska, yrkesofficer, bloggare, student mm. Det är inte ens en gemensam nämnare att vi skulle vara kunniga inom film/teater och långt ifrån alla är modiga och karismatiska.

Det är identifierat att det är just dessa olikheter som gör att ingen behöver känna sig annorlunda eller uppleva sig "sticka ut". För oss är variationen av individer det som berikar vår hobby och vårt (skåde)spelande, detta ger oss samtidigt erfarenheten av att umgås med en större variation av folk än vi annars kanske tagit kontakt med.

Att improvisera behöver inte vara så svårt - vi gör det hela tiden
Tänk dig att du pratar förtroligt med en nära vän, småpratar med grannen eller möter nya personer på en kvällskurs, inte har du väl ett manus i fickan? Ej heller krävs det att du har diplom i socialt umgänge. Du kan i vardagen välja att ta upp klassikern prata om vädret, försök finna gemensamma intressen, ta upp om något som hänt eller vad än som faller dig in. Svårare än så är det inte, inte ens på ett lajv.

Ibland händer det att man ej får fram orden så snabbt man önskar men det är sällan ett problem då det oftast råder ett väldigt tålmodigt klimat, det görs ingen stor grej om någon skulle staka sig fram eller funderar lite extra mellan orden.

Några fördelar med lajv
Vår vardag handlar mycket om hur vi "ska" vara i olika situationer, här får du möjligheten att prova något annat. Skapa en karaktär som skiljer sig från den du är och som gör andra val än du själv gjort.
Många lajvare upplever att spelet hjälper dem att utvecklas och växa som personer, vilket inte är så förvånande då vi utvidgar våra vyer när vi testar på nytt. Vi lär oss också väldigt mycket och får en annan förståelse för folk omkring oss genom att vi under lajven bokstavligt talat testar på att "gå i någon annans skor".

Fortfarande osäker?
Välj själv hur passiv eller aktiv du vill vara, helt okej att din roll är mer iakttagande i början för att sen eventuellt ta mer plats. Även passiva roller kan få mycket spel genom att man ser till att vara på platser där det händer saker och genom det få ta del av allt som händer

Kom ihåg, vi arrangörer finns här för dig. Både före, efter och under lajvet kan du kontakta oss om du har några frågor, vill ha hjälp eller bara vill småprata lite kring lajvet.

Vad ska man tänka på vid skapandet av karaktär?

Läs på om världen/kampanjen för lajvet
En viktig bas är att läser på om lajvet och därefter skapa en karaktär som passar konceptet.


Grupptillhörighet
I denna kampanj finns några olika grupper att spela i och varje grupp har sina gemensamma nämnare med historia, kultur och ibland även klädsel. Välj den grupp vars beskrivning känns intressant att spela i och skapa en karaktär som hade kunnat passa in där.

Hur mycket ska din karaktär skiljas från dig personligen?
Om din karaktär har samma personlighet som dig är det ej längre teater utan bara "hej här är jag själv fast i lajvkläder, ev att jag är lite tuffare". Det enkla med detta är att du inte alls behöver skådespela men då tappas också poängen med lajv samt att det blir svårare att distansera  och skilja på spel och verklighet/personligt. Med en karaktär som skiljer sig från dig öppnar möjligheten att utforska/tänja din vanliga verklighet och kanske även leda till ett givande spel och bidra till personlig utveckling.

Att och andra sidan spela en roll som helt är tvärt emot allt med en själv kan däremot vara svårt i form av att man inte alls kan relatera till rollen och att den då blir väldigt svår att spela.

Ett tips är att skapar en roll som tydligt har en helt egen personlighet än en själv men ändå har vissa grunder som går att relatera till. Här är ett exempel på hur man kan tänka när man formar en roll som är olik en själv men som man ändå kan relatera till:
"Rollen är mycket lättretlig, som mina kaffedrickande vänner när deras eftermiddagskaffe blir försenat/nekat, fast lite värre. Är generellt osäker av mig men min roll kommer skrivas så att den är lika trygg och självsäker som jag är de gånger jag umgås med min bästa kompis" osv.

Få ut mer av din roll
Fundera vilken typ av spel som skulle intressera dig och vad du hade önskat uppnå/uppleva under lajvet. Genom att ha en bild av vad du vill få ut av ditt spel så kan du forma din karaktär för att öka chansen att få den typ av spel du vill uppnå. Exempel:
* Mer action? Skapa en konfliktsökande karaktär, lägg in starka åsikter, tyck tvärt emot normen.
* Önskar hamna i en hel del trubbel , öka oddsen för den typen av spel genom en roll som lägger näsan i blöt för mycket, agerar utan att tänka sig för och gärna gör dumma ogenomtänkta val.
* Vore det kul spela en riktigt undergiven karaktär, lägg in en passande personlighet och ta gärna hjälp av andra roller som kan trycka ner din karaktär.
* Vill du ha friheten att prata med allt och alla, välj gärna en mer "neutral" grupp och forma din karaktär så att den lättare kommer överens med folk.


Få din karaktär att kännas mer äkta
* Bakgrund
Att skapa en karaktär med inställning "elak, litar inte på folk" etc. ger ett platt uttryck, försök istället att utveckla detta med hjälp av bakgrund och personlighet. Fundera gärna ut en livssituation, vad tycker hen om att göra, hur ser familjen ut, hur var livet tidigare, hur det har påverkat och hur är det nu.

Exempel:
"Nisse var en gång i tiden trevlig och ställde alltid upp för sina vänner som sen vände ryggen till den gång han hamnat i problem och bad om hjälp. Nisse togs tillfånga av rövare och fick utföra slavarbete under flera månader innan han lyckades fly. Denna långa tid av eländen ledde till ett växande hat och tillits problem gentemot andra då såväl hans vänner som fiender hade utnyttjat honom."

När man har en bakgrund till beteenden/personligheten blir det lättare att relatera till sin roll och det blir mer trovärdigt spel. När du vet bakgrunden så vet du även vilka faktorer som ev. hade kunnat leda till förstärka/minska olika delar i beteendet.

* Inte störst, bäst och vackrast
I lajv vinner man inte av att ha tuffaste karaktären eller besegra flest "fiender" utan istället genom att driva för att få ett så intressant gemensamt spel med varandra som möjligt. Undvik fällan att skapa en karaktär som kompenserar dig genom att vara "bäst på allt", ingen är perfekt och det ska inte karaktären behöva vara heller, för hur spännande är det egentligen? För spelets skull ska karaktärerna få lov att ha sina starka och svaga sidor och kanske några olater eller vanor.

* Nyanser
För att din karaktär ska kännas genuin bör du undvika göra den stereotypiskt och ensidig. För att komma in i rätt tänk, ta dig själv som exempel. Är du alltid på samma humör oavsett hur du mår, hur dagen varit eller vem du möter? Är du lika frimodig mot din familj som du hade varit inför en främling? Känner du alltid för att göra en viss typ av aktivitet eller varierar det på vad du känner för stunden?
Det vanliga är att vi består av en rad olika personligheter och dessa kan visas mer eller mindre baserat på omständigheter, låt detta gälla för din karaktär också.

Statisk eller utvecklingsbar karaktär?

Här finns det inget rätt eller fel, vissa karaktärer är som de är och stannar inom sina ramar oavsett tiden som går eller händelser som utspelas. Andra karaktärer växer och förändras (till det "bättre" eller "sämre"), dessa formas av händelser under och/eller mellan lajvet. En karaktär kan även komma att formas i takt med att du blir mer bekväm med rollen.

Är det okej att ändra sig?
Säg att du skrev en sak då du anmälde rollen, kanske att hen är väldigt blyg men när du väl är på lajvet så känns det rätt naturligt för din roll att vara mer framåt - spela på det då. Bakgrundsinformationen för rollen får gärna vara samma men personlighet, målbild etc. är okej att reglera lite beroende på vad du känner passar bättre.

Kläder & accessoarer, "det lilla extra som gör så mycket"
Kläderna påverkar, delvis hur du för dig och också hur andra ser på din roll. Tänk dig hur du för dig när du bär åtsittande kläder, jeans och t-skirt eller mjukiskläder. Kläderna påverkar ens hållning, hur man känner sig och såklart även hur man ser ut. Utseendet med kläder och assessorer påverkar även hur andra ser din roll och här kan du antingen bekräfta deras fördomar, eller förvirra dem. Hur din karaktär klär sig kan skvallra om hur mycket din den bryr sig om sitt utseende, vilket yrke den har, intressen, ekonomisk situation, hårt arbetande eller lat, snygg eller praktisk, öppen eller mystisk, neutral mm.
Med rätt typ kläder och accessoarer kan du lyfta och göra din roll ännu tydligare. Så länge kläderna matchar in på lajvvärlden du ska spela ifrån så finns det inget rätt eller fel. Du avgör själv vad du vill uppnå med din rolls utseende, vilka delar hos din roll vill du förstärka/dämpa samt såklart vad du själv känner dig bekväm med låta din karaktär bära.

Maxa din lajvupplevelse

Ett och samma lajv kan för en person vara helt fantastiskt med massor av spännande händelser medan det för en annan var totalt händelselöst och tråkigt, men vad är det egentligen som påverkar vår upplevelse och framförallt vad kan vi göra för att få ut det mesta av lajvupplevelsen?

Till att börja med, se till att du får dig vila, vatten och mat

Ett lajv blir inte roligare än du låter det vara
Vi arrangörer gör vad vi kan för att ge lajvet så bra förutsättningar som möjligt för att bli riktigt häftigt, men sen är det upp till dig som deltagare att ta eget ansvar för att få det mesta ur lajvet.

Din attityd styr din upplevelse. Letar du efter fel så kommer du troligen mycket väl finna en lista av saker som kan klassas "inte bra nog", men om du istället ser möjligheterna och tar dom, då töjs gränserna för hur häftigt lajvet kommer att bli för dig!
- Välj din inställning med omsorg

Önskar du att det händer mer? Här är några tips

  • Kolla om det finns något i intrigen du inte spelat på än

  • Gå och intrigera med en karaktär du ännu inte haft kontakt med (inom samma eller från annan grupp)

  • Erbjud hjälpa till med något eller fråga om de vill ha sällskap (eller bara häng på)

  • Märker du att det händer något eller att folk pratar, gå dit

  • Ge dig ut på "skattjakt" kanske finns det mat eller annat intressant gömt i skog eller andras läger

  • Skapa skattjakt för andra, låt din roll gömma sina fynd på ett "bra" gömställe som någon kan råka hitta när din roll börjar försäga sig eller om du lagt ut lite ledtrådar som för folk till gömstället

  • Samla eller sprid rykten (orelevant om de är sanna eller inte)

  • Tänk på vad din roll kan göra för att skapa spel för andra. Gör musik av de du finner omkring dig, sjung något, inbjud till spel/lek/aktivitet, prata strategi, utmana någon i något eller börja tjafsa med en annan roll

  • Hantverka/pyssla/rengör vapen

  • Låta din roll "råka" sprida IN-hemligheter, råka prata en gnutta i för högt tonläge om hemliga saker när och där det finns möjlighet att någon tjuvlyssnar

  • Stjäl tillåtna saker och underlätta för andra tjuvar att stjäla saker från dig/din grupp

  • Gå ihop med någon annan och prata om att hitta på något

  • Kolla om det finns några lediga jobb på anslagstavlan i byn

  • Försök tjäna IN-pengar eller spendera dem

Finns också många andra saker att göra, våga vara kreativ och idéerna kommer =)

Äta bör man annars dör man - Restaurang Chop Chop finns här för dig
Äta bör man annars dör man - Restaurang Chop Chop finns här för dig

Acceptera att det inte alltid händer något

Självklart kan det vara spännande att det händer saker, men ibland är det bra med lite variation. I ett lajv som handlar om ren överlevnad och där faran kan lura bakom nästa hörn så kan det emellanåt vara skönt att ta en paus och låta din roll "vara lite lat" ett tag.

Medspelare, samspel eller sabotage?
Du är inte ensam, med dig har du flera andra spelare och tillsammans berikar ni den gemensamma upplevelsen. Med taktiskt spel kan små händelser vara starten på stora äventyr och även små och töntiga skämt kan bli extra roliga tillsammans med andra. Kom ihåg att inkludera varandra, i alla fall indirekt (t.ex. låta låtsas att du inte märker att någon står nära nog för att tjuvlyssna).

Tips för bättre spel är att spela upp varandras karaktärer samt satsa på att skapa spelöppningar. Sen finns det såklart de gånger du gjort allt du kan men upplever att du inte får gensvar från dina medspelare. Skulle du uppleva detta som ett problem kan du antingen ta upp detta med den/de andra eller också ta det med en arrangör.

Att spela upp en annan karaktär
Med detta menas med att du med ditt spel hjälper till att framhäva andras karaktärer och detta är något vi alla kan och bör göra mot varandra. Med att framhäva en annan karaktär kan man få en bild av att personen är riktig skicklig i något, väldigt ond, väldigt hemlighetsfull etc. För detta är trots allt ett skådespel där de som spelar ledare eller har ett visst yrke kanske inte har erfarenhet i det innan.

Ta din egen karaktär i perspektiv, hur skulle den uppleva och bemöta en som var starkare/svagare, mer beläst, någon från samma eller andra grupper mm. Spegla detta med att visa på hotfullhet, vänskap, respekt, förakt etc.

Spelar du en sårbar karaktär så kanske du agerar mer trevande mot den andra, kanske undviker den och/eller pratar om andra om hur farlig denne är och att du inte skulle vilja möta denne ensam i skogen. Är det däremot en överordnad till din roll så kan det vara passande att visa denna extra respekt, antingen genom sammanbiten lydnad eller fjäsk.
Är det någon din karaktär ser ner på, kanske någon som gjort något opassande, tillhör "fel" grupp, har mindre resurser, lägre rank eller på annat sett (enligt din roll) har mindre att säga till om så finns de fler saker än bara "inte låssas om". T.ex. kan din karaktär konfrontera denne på ett passande sätt, kanske utsätta denne för förtal eller på annat sätt utrycka ogillandet. Kom ihåg vid vid förtal etc. att inte använda off-attribut som kan tolkas personligt, det ska vara tydligt att det som sägs är riktat bara mot karaktären.

Kom ihåg att utgå från rollen, inte vem som spelar den. Vem ni är rent privat om vem som vet bäst inom vad ska INTE påverka spelet. Säg att du privat är en akademiker som kan allt men din karaktär bara är en enkel bonde, din medspelare kanske spelar en lärd person men rent privat inte kan så mycket. I detta fall är det bara att som bonde att nicka och hålla med, du behöver inte komma och "rätta" den andra, acceptera att små saker sägs fel, det är som sagt bara ett skådespel.
Alltså rätt typ av spel i rätt situation och mellan rätt karaktärer.

Skapa en scen
Vissa händelser sker av bara farten medan andra scener kräver lite planering innan för att kunna genomföras på ett snyggt och säkert sätt. Det bästa med dessa scener är att de berikar lajvet och i många fall är väldigt intressanta. Ett tips för scener är att inkludera andra t.ex. genom att vara högljudd så att andra får chansen att se/höra att det händer något och om det passar in kanske även påverka utgången av det.

Detta kan ske antingen innan lajvet eller under lajvet (att man går iväg och rent "off" pratar med någon) planerar en scen ni önskar genomföra. Ibland kan arrangörerna själva lagt upp scener som kommer att spelas upp men ofta är det upp till deltagarna själva drar igång en scen (improviserad eller planerad).

Skapa spelöppningar
= Ge möjlighet för vidarespel
En spelöppning är något som inbjuder till mer spel. Motsatsen till detta är "spelblockering" och dessa ska undvikas då det förstör såväl för dig som för andra.
Tänk dig scenen att två personer möts, den ena blir sur och tar fram vapen och skjuter ner den andra rakt av = tråkigt. Eller någon kommer in och berättar alldeles otroliga nyheter varpå samtliga på plats bara rycker på axlarna.

Låt hellre konflikter trappas upp, från småtjafs till att bråka när andra ser på, kanske börjar gruffa och knuffas, hotas, sabotera för, förråda, skada osv. Detta ger mer nyansering i spelet och de öppnar upp för andra att ev. ingripa i bråket (på gott och ont), eller diskutera kring det eller helt enkelt börja heja på de inblandade eller i smyg alliera sig med den andra för att planera hämnd tillsammans.

Låt även fångar eller karaktärer som din egen gärna ignorerar, få chansen att vara nära nog för att "tjuvlyssna" eller i alla fall ha uppsyn på att det händer saker. Dessa karaktärer är för övrigt utmärkta att ha i trakten om man ska låtsas tappa något eller avslöja en hemlighet. Tänk på att alla, oavsett vilken karaktär de valt ska få ut något spel av lajvet.

Spill hemligheter och göm viktiga inlajv-saker dåligt

Hur kul är det att din roll har ett mörk hemlighet om det aldrig blir ett spel kring det?
Och hur spännande är det om IN-lajv föremål (t.ex. dokument eller IN-lajv resurser)
aldrig försvinner eller byter ägare?

Underlätta gärna IN-hemligheter/föremål att komma i spel, råka berätta om dem för fel person, eller högt och tydligt så att fel person kanske råkar tjuvlyssna (helt okej att låtsas att du inte märkt att någon gömmer sig i busken intill lägret). Lämna gärna IN-lajv föremål väl synliga och lämna dem ibland obevakade för att folk ska få chansen att ta dem. Fördelen med detta är att spelet kommer i rullning och den som tjuvlyssnat på detta kan använda informationen för att sälja den till någon annan, kanske planera en utpressning eller liknande.
Finns också många andra tips för roligare spel men dessa är en utmärkt början
för att skapa mer och bättre spel för dig och dina medspelare!

Lycka till!


Foto: Lars-Olov  "Gärdis" Gärdelid
Foto: Lars-Olov "Gärdis" Gärdelid

Besökvärda länkar

Prolog
Ett svenskt lajvkonvent med fokus på att främja och utveckla lajv i Sverige.

Bold and vurnerable
En varmt rekommenderad blogg med inspirerande inlägg om lajv. Skriven av Elin Dalstål, erfaren lajv & rollspelare.

Sverok
Spelhobbyförbund som utgör hjärtat i Sveriges ständigt växande hobby

SLI
Lajvförening i norr

Facebooksidor

Vi som lajvar
Sveriges största lajvrelaterade sida

Lajvnorr
Lajvrelaterat för norra delen av Sverige

Lajvkalendarium
Lista på årets olika lajv (Hela Sverige)