Spelhistorien

Då After light serien utspelar sig i en tid där skola ej är lika självklar så är det upp till var och en att söka sig till info. Det är rimligare att ens karaktär har koll på saker som är direkt relevant till vardagen än har koll på historia som hur elektriska föremål fungerat eller vilka länder som finns etc. Men alla kan ju såklart ha kommit åt information och lärt sig mer om mindre viktigt vetande.

Efter mer än 40år utan internet, tv etc. så bombarderas man inte längre av information utan man får nu aktivt jaga den om man vill veta med. Genom detta så är det allt vanligare att folk pratar med varandra och delar med sig av information och historier, sen kan det såklart vara svårt vissa gånger att skilja fakta från rykte eller sagor inte minst då dessa tenderar blandas.

Detta har i princip alla karaktärer koll på:

  • AL/After Light
    Betyder "Efter Ljuset" (efter el-tillgången), 40AL betyder 40 år efter ljuset. Namnet är symboliskt för att räkna åren efter den stor katastrof som slog ut elen.
  • Elektricitet
    Före AL kunde människor kontrollera, lagra och använda energin "Elektricitet". Från och med AL kunde elen ej längre lagras och ingen verkar veta säkert varför.
  • Städer
    Vägar framförallt större leder till städer. Städerna beskrivs livshotande att gå nära samt är tömt på resurser så ingen går dit längre.
  • Solen är skadlig
    Även då den är dold bakom moln ska skyddsglasögon (behöver ej vara mörk tonat) bäras. (OFF orsak till att vi bär glasögon är pga. airsoft)
  • Tidsbegrepp
    I och med solur etc. kan vi fortfarande klockslag, datum, AL-år mm.

Mindre vanliga kunskaper

  • Läsa & skriva
    Inte alla bryr sig om att lära sig läsa/skriva då det saknas obligatorisk skola.
    Alla militärer får basutbildning i läsa och skriva

  • AL var inte den enda orsaken till kaos
    Alla saker vi på 2000-talet vet hotar vår vardag (cyberattacker, solstormar, klimatkriser etc.) är sånt vi kan låta våra karaktärer spekulera kring då de försöker lista ut vad som egentligen hände (utöver att elen försvann)

Special kunskap

  • Annat språk än svenska
    Då alla pratar svenska och vi saknar kontakt med omvärlden så är det väldigt få som kan/ser vinning i lära och upprätthålla kunskaper i andra språk
    Ps. alla roller född minst 15år innan AL är garanterad tillåtelse att få kunna ett/några extraspråk om än troligen mer "ringrostigt". Dvs utspelar lajvet sig 40AL och din karaktär är över 55år så kan den troligen engelska och/eller något fler språk från skolan)

Rent OFF - Kommer det en deltagare som ej kan svenska så pratar vi engelska då denne  är i närheten men låtsas att det är svenska (dvs. din roll kommer inte plötsligt kunna läsa eller skriva engelska)

  • Sjukvårdskunskap
    Alla med fungerande händer och ett tygstycke kan lägga ett bandage för att såret ej ska förvärras men för att såret ska läka krävs (IN) utbildning. För balans i lajvet så är det begränsat antal roller som kommer att få denna kunskap (skicka mail om du är intresserad låta din karaktär bli sjukvårdare innan du skickar in ansökan)

Zonsystemet

Numera är landet indelat i zoner och folket är i grova drag antingen medborgare, hit räknas militären (har id) eller utomstående (saknar id). Grupperna Everness och Fria syskonen bryr sig inte om deras medlemmar har id eller inte. På lajvet kan (självklart) särbehandling förekomma mellan de som har detta id och inte.

Vidare finns det personer som rymt från zonfängelse (en tidigare medborgare förlorar sitt id vid intagning). Alla från zonfängelse är oavsett tidigare bakgrund nu utomstående, om de ej valt gå med i antingen Fria syskonen eller Everness. 

Handel

All handel som sker under lajvet (om ej annat sagts under genomgången) är "IN" dvs. utan riktiga pengar inblandade.

Det din karaktär byter/säljer/ger bort någon på lajvet ska bara vara sånt som du på riktigt är okej med att ge bort. Om inte så får du säga "off-du får bara låna den här" (eller med andra off-ord). På detta sett är det lättare att veta om man faktiskt fick "den där lilla kammen" eller bara på låns.

Det finns mycket att handla med, information, tjänster, varor eller med lajv-mynt som i vårat spel är "marker" där olika färgerna har olika värde.
Röd = 10
Vit/blå = 5
Grön = 1

(info kommer senare om dessas handelsvärde)


Sång & musik

Sång och musik är ett utmärkt element för att ge "merkänsla" av lajvet och är därför mer än välkommet oavsett om du ser dig som duktig eller inte. Då musik har högt kulturvärdet har man ofta har stor tolerans och här klagas det inte om någon inte sjunger/spelar bra nog utan man hjälps åt, ofta med att själv stämma in själv/nynnar/trummar i takt.

Vilka instrument är okej?

Samtliga så länge de inte går på el/batterier. Det spelar ingen roll om ens instrument ser nya eller oanvända ut. Saknar man instrument går det alltid att göra egna, t.ex. trumma på föremål etc.

Vilka melodier/sånger är okej?

Använd sunt förnuft. Generellt sätt fungerar de flesta genres men sexistiskt, uppenbart rasistiskt, grova svärord mm. är inte välkommet.

Sida 1 * Fysiskt spel * Trygghet * Regler * Film & foto * Airsoft
Sida 2 * Ordlista * Så fungerar lajv * Packlista * Kläder & patinering
Sida 3 Spelmekanik: upplägg av "spelregler"
Sida 4 (du är här) Spelhistorien: lajvets fiktion, handel, sång & musik