Bättre lajvupplevelse

Gör din upplevelse av lajvet ännu häftigare

Ett och samma lajv kan för en person vara helt fantastiskt med massor av spännande händelser medan det för en annan var totalt händelselöst och tråkigt, men vad är det egentligen som påverkar vår upplevelse och framförallt vad kan vi göra för att få ut det mesta av lajvupplevelsen?

Till att börja med, se till att du får dig vila, vatten och mat

Ett lajv blir inte roligare än du låter det vara
Vi arrangörer gör vad vi kan för att ge lajvet så bra förutsättningar som möjligt för att bli riktigt häftigt, men sen är det upp till dig som deltagare att ta eget ansvar för att få det mesta ur lajvet.

Din attityd styr din upplevelse. Letar du efter fel så kommer du troligen mycket väl finna en lista av saker som kan klassas "inte bra nog", men om du istället ser möjligheterna och tar dom, då töjs gränserna för hur häftigt lajvet kommer att bli för dig!
- Välj din inställning med omsorg

Önskar du att det händer mer? Här är några tips

  • Kolla om det finns något i intrigen du inte spelat på än

  • Gå och intrigera med en karaktär du ännu inte haft kontakt med (inom samma eller från annan grupp)

  • Erbjud hjälpa till med något eller fråga om de vill ha sällskap (eller bara häng på)

  • Märker du att det händer något eller att folk pratar, gå dit

  • Ge dig ut på "skattjakt" kanske finns det mat eller annat intressant gömt i skog eller andras läger

  • Skapa skattjakt för andra, låt din roll gömma sina fynd på ett "bra" gömställe som någon kan råka hitta när din roll börjar försäga sig eller om du lagt ut lite ledtrådar som för folk till gömstället

  • Samla eller sprid rykten (orelevant om de är sanna eller inte)

  • Tänk på vad din roll kan göra för att skapa spel för andra. Gör musik av de du finner omkring dig, sjung något, inbjud till spel/lek/aktivitet, prata strategi, utmana någon i något eller börja tjafsa med en annan roll

  • Hantverka/pyssla/rengör vapen

  • Låta din roll "råka" sprida IN-hemligheter, råka prata en gnutta i för högt tonläge om hemliga saker när och där det finns möjlighet att någon tjuvlyssnar

  • Stjäl tillåtna saker och underlätta för andra tjuvar att stjäla saker från dig/din grupp

  • Gå ihop med någon annan och prata om att hitta på något

  • Kolla om det finns några lediga jobb på anslagstavlan i byn

  • Försök tjäna IN-pengar eller spendera dem

Finns också många andra saker att göra, våga vara kreativ och idéerna kommer =)

Äta bör man annars dör man - Restaurang Chop Chop finns här för dig
Äta bör man annars dör man - Restaurang Chop Chop finns här för dig

Acceptera att det inte alltid händer något
Självklart kan det vara spännande att det händer saker, men ibland är det bra med lite variation. I ett lajv som handlar om ren överlevnad och där faran kan lura bakom nästa hörn så kan det emellanåt vara skönt att ta en paus och låta din roll "vara lite lat" ett tag.

Medspelare, samspel eller sabotage?
Du är inte ensam, med dig har du flera andra spelare och tillsammans berikar ni den gemensamma upplevelsen. Med taktiskt spel kan små händelser vara starten på stora äventyr och även små och töntiga skämt kan bli väldigt roliga tillsammans med andra. Kom ihåg att inkludera varandra, i alla fall indirekt (t.ex. låta låtsas att du inte märker att någon står nära nog för att tjuvlyssna).

Tips för bättre spel är att spela upp varandras karaktärer (läs nedan) samt satsa på att skapa spelöppningar (läs nedan). Sen finns det såklart de gånger du gjort allt du kan men upplever att du inte får gensvar från dina medspelare. Skulle du uppleva detta som ett problem kan du antingen ta upp detta med den/de andra eller också ta det med en arrangör.

Att spela upp en annan karaktär
Med detta menas med att du med ditt spel hjälper till att framhäva andras karaktärer och detta är något vi alla kan och bör göra mot varandra. Med att framhäva en annan karaktär kan man få en bild av att personen är riktig skicklig i något, väldigt ond, väldigt hemlighetsfull etc. För detta är trots allt ett skådespel där de som spelar ledare eller har ett visst yrke kanske inte har erfarenhet i det innan.

Ta din egen karaktär i perspektiv, hur skulle den uppleva och bemöta en som var starkare/svagare, mer beläst, någon från samma eller andra grupper mm. Spegla detta med att visa på hotfullhet, vänskap, respekt, förakt etc.

Spelar du en sårbar karaktär så kanske du agerar mer trevande mot den andra, kanske undviker den och/eller pratar om andra om hur farlig denne är och att du inte skulle vilja möta denne ensam i skogen. Är det däremot en överordnad till din roll så kan det vara passande att visa denna extra respekt, antingen genom sammanbiten lydnad eller fjäsk.

Är det någon din karaktär ser ner på, kanske någon som gjort något opassande, tillhör "fel" grupp, har mindre resurser, lägre rank eller på annat sätt (enligt din roll) har mindre att säga till om så finns de fler saker än bara "inte låssas om". T.ex. kan din karaktär konfrontera denne på ett passande sätt, kanske utsätta denne för förtal eller på annat sätt utrycka ogillandet. Kom ihåg vid vid förtal etc. att inte använda off-attribut som kan tolkas personligt, det ska vara tydligt att det som sägs är riktat bara mot karaktären.

Kom ihåg att utgå från rollen, inte vem som spelar den. Vem ni är rent privat om vem som vet bäst inom vad ska INTE påverka spelet. Säg att du privat är en akademiker som kan allt men din karaktär bara är en enkel bonde, din medspelare kanske spelar en lärd person men rent privat inte kan så mycket. I detta fall är det bara att som bonde att nicka och hålla med, du behöver inte komma och "rätta" den andra, det är som sagt bara ett skådespel.

Alltså rätt typ av spel i rätt situation och mellan rätt karaktärer.

I denna improviserade scen har vi en fånge som förhörs medan en tidigare fängslad ifrågasätter militärens ovana att märka även oskyldigt folk
I denna improviserade scen har vi en fånge som förhörs medan en tidigare fängslad ifrågasätter militärens ovana att märka även oskyldigt folk

Skapa en scen
Vissa händelser sker av bara farten medan andra scener kräver lite planering innan för att kunna genomföras på ett snyggt och säkert sätt. Det bästa med dessa scener är att de berikar lajvet och i många fall är väldigt intressanta. Ett tips för scener är att inkludera andra t.ex. genom att vara högljudd så att andra får chansen att se/höra att det händer något och om det passar in kanske även påverka utgången av det.

Detta kan ske antingen innan lajvet eller under lajvet (att man går iväg och rent "off" pratar med någon) planerar en scen ni önskar genomföra. Ibland kan arrangörerna själva lagt upp scener som kommer att spelas upp men ofta är det upp till deltagarna själva drar igång en scen (improviserad eller planerad). 

Skapa spelöppningar
= Ge möjlighet för vidarespel
En spelöppning är något som inbjuder till mer spel. Motsatsen till detta är "spelblockering" och dessa ska undvikas då det förstör såväl för dig som för andra.

Tänk dig scenen att två personer möts, den ena blir sur och tar fram vapen och dödar den andra rakt av = tråkigt

Låt hellre konflikter trappas upp, från småtjafs till att bråka när andra ser på, kanske börjar gruffa och knuffas, hotas, sabotera för, förråda, skada osv. Detta ger mer nyansering i spelet och de öppnar upp för andra att ev. ingripa i bråket (på gott och ont), eller diskutera kring det eller helt enkelt börja heja på de inblandade eller i smyg alliera sig med den andra för att planera hämnd tillsammans.

Låt även fångar eller karaktärer som din egen gärna ignorerar, få chansen att vara nära nog för att "tjuvlyssna" eller i alla fall ha uppsyn på att det händer saker. Dessa karaktärer är för övrigt utmärkta att ha i trakten om man ska låtsas tappa något eller avslöja en hemlighet. Tänk på att alla, oavsett vilken karaktär de valt ska få ut något spel av lajvet.

Spill hemligheter och göm viktiga inlajv-saker dåligt

Hur kul är det att din roll har ett mörk hemlighet om det aldrig blir ett spel kring det?
Och hur spännande är det om IN-lajv föremål (t.ex. dokument eller IN-lajv resurser)
aldrig försvinner eller byter ägare?

Underlätta gärna IN-hemligheter/föremål att komma i spel, råka berätta om dem för fel person, eller högt och tydligt så att fel person kanske råkar tjuvlyssna (helt okej att låtsas att du inte märkt att någon gömmer sig i busken intill lägret). Lämna gärna IN-lajv föremål väl synliga och lämna dem ibland obevakade för att folk ska få chansen att ta dem. Fördelen med detta är att spelet kommer i rullning och den som tjuvlyssnat på detta kan använda informationen för att sälja den till någon annan, kanske planera en utpressning eller liknande.

Finns också många andra tips för roligare spel men dessa är en utmärkt början
för att skapa mer och bättre spel för dig och dina medspelare!

Lycka till!